lördag 28 december 2013

190kg bänkpress med stopp


Ovanför är ett klipp på när jag bänkar 190kg vilket är personbästa med stopp, vet att stoppet inte var 100% men de vart så nu... Och mina satsningar nu är framförallt Klassiska Bänk SM i Borås i sommar och eventuellt försöka på ett kval till j-vm i bänk och köra de i vår. Men allt det här har gemensamt är att jag måste väga under 83kg . Jag har förr lyckats gå ner i vikt utan att tappa styrka och till och med ökat, folk som på står att det inte går är ofta bekväma eller tror inte på sig själva. En ska om du ska gå ner 50kg eller göra en diet för du ska upp på scenen men i mitt fatt att går från ca 13-14% underhudsfett till strax under 10% vilket i mitt fall blir ca 8-10kg så kan du utan alla fall behålla styrkan utan att oroa dig.

Jag ska försöka uppdatera här mina bänkpass specifikt (vet jag brukar säga de) och kroppsvikt. Började på 92,2 och idag vägde jag 90,9 när jag lyfte det här. Har inte vägt under 83 sen ett år tillbaka, lägsta vikten jag haft närmsta tiden var 85,6  början av september. Har ingen aning än om hur träningen ska se ut i bänken men tänker att de blir så här nu första passen:

Pass 1:
100kg x100reps , så många set det krävs
110kg x100reps , så många set det krävs
120kg x100reps , så många set det krävs

Sen börja med mina heliga 15-10-5-3 reps mål vilket kan bli då att jag sikar för 200tng till en början för att spara axlarna, dom har fått mycket stryk nu med all stoppträning jag kört,vissa gynnar de för men mig skadar de i längden. Men vikt målen blir då 140x15-150x10-170x5-180x3, sen kanske vart annat pass kommer vara med att köra något stopp set vad vet jag ? 

Jag behöver inte tänk så mycket för det finns så många sätt att öka på bara inom den metoden jag tränar, är jag explosiv så kör jag gärna tyngre, är jag seg reppar jag gärna mer. Den dagen den sorgen.

Har inte hållit på något med hög reps nu direkt på några månader så ska va kul och se vad de blir på 100x100 har ett pb på 4set 101reps om jag inte mins fel, annars har jag något bättre.



2 kommentarer:

  1. Hur mycket har du ökat i bänken i år och sen början av förra året?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svårt att säga med stopp, men tng var 190 november 2012 och 205 september 2013. Vägde 84-85 när jag bänkade 190 och ca 88-89 när jag gjorde 205 :)

      Radera

Kommentera med ditt Google-konto eller som Namn/Webbadress, har du ingen webbadress så räcker det med namn. Eller om du vill vara hemlig så är du anonym!